Zamknij Używamy plików cookies!

Tak, zgadzam się

Co jeść, by poprawić jakość nasienia?

Jadłospis dla męskiej płodności

Co jeść, by poprawić jakość nasienia?

Dieta zawsze jest kwestią indywidualną, zwłaszcza gdy chodzi o leczenie, także to związane ze staraniami o dziecko. Odpowiednie odżywianie się i dostarczanie organizmowi właściwych składników, potrafi wiele zdziałać w kwestii poprawy płodności. Przedstawiamy najważniejsze zasady diety propłodnościowej dla mężczyzny.


Jak poprawić jakość nasienia?

Jakość nasienia ma ogromne znaczenie przy zapłodnieniu, tak wewnątrzustrojowym, jak i pozaustrojowym, tak naturalnym, jak i wspomaganym. Dlatego jeśli staracie się spłodzić dziecko, a parametry nasienia lekko odbiegają od norm WHO, możecie spróbować poprawić je odpowiednią dietą. Jeśli w grę wchodzi inseminacja (IUI) lub in vitro (IVF), również warto zawalczyć o wyższą jakość nasienia – im więcej ruchliwych i prawidłowych plemników w ejakulacie, tym lepiej dla męskiej płodności.

Pamiętaj! Zawsze w kontekście starań o dziecko, bez względu na wynik badania nasienia, warto skonsultować go z andrologiem, który w zależności od konkretnego przypadku, może zalecić skuteczne leczenie farmakologiczne, operacyjne lub odpowiednią suplementację. 

Skonsultuj się z dietetykiem InviMed

Jakość nasienia można poprawić, stosując dedykowaną danemu przypadkowi, zindywidualizowaną dietę propłodnościową. Odpowiadający jej jadłospis można zamówić u dietetyków w InviMed w Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni i Katowicach w ramach konsultacji dietetycznej z ułożeniem jadłospisu. Podczas konsultacji dietetyk zbierze wywiad i omówi wszystkie nawyki żywieniowe, zarówno te dobre, jak i te złe. Na takiej wizycie poruszone zostaną także zasady przyszłej diety. Dzięki temu, jeszcze zanim dietetyk przygotuje jadłospis, pacjent może wprowadzić w życie ważne zmiany w odżywianiu.

Dieta propłodnościowa dla mężczyzny

Dieta propłodnościowa, zarówno dla kobiety, jak i mężczyzny, wyklucza gotowe produkty, fast-foody, słodkie napoje, wyroby cukiernicze na bazie utwardzonych olejów roślinnych oraz używki: alkohol, nikotynę oraz środki odurzające. Takie produkty najlepiej jest wyeliminować – i to nie tylko wtedy, gdy występują problemy z poczęciem dziecka lub utrzymaniem ciąży. Zdrowa, zbilansowana dieta propłodnościowa powinna towarzyszyć każdemu, kto chce począć dziecko lub planuje powiększenie rodziny.

Prawidłowo skomponowana dieta powinna uwzględniać zapotrzebowanie energetyczne, nietolerancje pokarmowe, styl życia, możliwości kulinarne danej osoby oraz nieprzetworzone produkty spożywcze. W przypadku diety propłodnościowej dla mężczyzny warto, aby znalazły się w niej takie składniki jak:

  • soczewica – jest dobrym źródłem kwasu foliowego, który chroni plemniki przed uszkodzeniem DNA,
  • fioletowe owoce i warzywa – zawierają antocyjany, które są silnymi przeciwutleniaczami i przeciwdziałają uszkodzeniom plemników,
  • pestki dyni – zawierają cynk, który wpływa na żywotność plemników oraz na produkcję testosteronu,
  • awokado – zawiera glutation, który ma działanie przeciwutleniające oraz kwas foliowy, który wpływa na metylację DNA,
  • brokuły – zawierają koenzym Q10, który wpływa na ruchliwość plemników,  jest również antyoksydantem,
  • czerwone i zielone warzywa – są źródłem witaminy C, która poprawia jakość nasienia poprzez zapobieganie uszkodzeniom plemników,
  • pomidory – zawarty w nich likopen skutecznie oddziałuje na procesy powstawania nowych komórek,
  • ryby – L-arginina, którą znajdziemy w rybach, odgrywa ważną rolę w immunologii i uwalnianiu hormonów, które mają wpływ na jakość plemników,
  • łosoś – źródło kwasów omega-3 oraz selenu, który również jest przeciwutleniaczem oraz ma wpływ na ruchliwość plemników. Łosoś jest również źródłem witaminy D3 która wpływa na gospodarkę hormonalną,
  • białko zwierzęce – to źródło witaminy B12, która wpływa na ilość plemników,
  • produkty pełnoziarniste – są źródłem błonnika, który obniża indeks glikemiczny diety i wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną.

Jadłospis na poprawę jakości nasienia

Przedstawiony niżej jadłospis dzienny przygotowała dietetyczka – Adrianna Barczyńska z kliniki leczenia niepłodności InviMed w Katowicach. Jadłospis ułożony jest na około 2300 kcal dziennie dla mężczyzny po 30. roku życia, który prowadzi siedzący tryb życia (np. pracuje przy biurku) i chciałby poprawić parametry nasienia.

ŚNIADANIE

OWSIANKA Z MASŁEM ORZECHOWYM I BORÓWKAMI

  • Masło orzechowe – 30 g (2 x Łyżeczka)
  • Borówki – 100g (Garść)
  • Płatki owsiane – 60 g (6 x Łyżka)

Sposób przygotowania:

  1. Płatki zalać wrzątkiem i odstawić do napęcznienia.
  2. Wymieszać z masłem orzechowym i posypać borówkami.

DRUGIE ŚNIADANIE

PROSTA SAŁATKA Z PESTKAMI DYNI, PIECZYWO PEŁNOZIARNISTE

  • Dynia, pestki, łuskane – 20 g (2 x Łyżka)
  • Chleb żytni razowy – 60 g (2 x Kromka)
  • Ocet jabłkowy z dojrzałych jabłek – 3 g (1 x Łyżeczka)
  • Pieprz czarny mielony – 1 g (1 x Szczypta)
  • Bazylia (suszona) – 1 g (0.25 x Łyżeczka)
  • Oregano (suszone) – 1 g (0.33 x Łyżeczka)
  • Olej rzepakowy – 5 g (0.5 x Łyżka)
  • Kiełki rzodkiewki – 24 g (3 x Łyżka)
  • Ogórek – 120 g (3 x Sztuka)
  • Papryka czerwona – 80 g (0.5 x Sztuka)
  • Pomidor – 120g (1 x Sztuka)
  • Sałata – 10g (2 x Liść)

Sposób przygotowania:

  1. Wymieszaj olej z octem i wodą. Dodaj przyprawy i dokładnie wymieszaj.
  2. Pokrój warzywa i wymieszaj je z kiełkami i dressingiem.
  3. Zjedz z pieczywem.

OBIAD

MAKARON Z ŁOSOSIEM I PIETRUSZKOWYM PESTO

  • Słonecznik, nasiona 10 g (1 x łyżka)
  • Makaron pełnoziarnisty z żytem, świderki 80 g (1 x szklanka)
  • Pietruszka, liście 30 g (½ pęczka)
  • Czosnek 5 g (ząbek)
  • Sok z cytryny 6 g (łyżeczka)
  • Oliwa z oliwek 5 g (łyżeczka)
  • Łosoś, świeży 150 g (porcja)
  • Pieprz czarny  (szczypta)

Sposób przygotowania:

  1. Makaron ugotować według przepisu na opakowaniu.
  2. Pietruszkę przełożyć do miski, dodać czosnek, łyżeczkę soku z cytryny, słonecznik, oliwę z oliwek i pieprz, zmiksować blenderem.
  3. Rybę skropić cytryną, oprószyć pieprzem, ugotować na parze lub przygotować na beztłuszczowej patelni. Gotową rybę podzielić na kawałki.
  4. Do makaronu dodać pietruszkowe pesto i rybę, całość wymieszać.

PODWIECZOREK

SAŁATKA OWOCOWA Z ORZECHAMI

  • Jabłko 150 g (1 x sztuka)
  • Banan 150 g (1x sztuka)
  • Kiwi 75 g (1 x sztuka)
  • Truskawki 100 g ( 10 x sztuka)
  • Orzechy włoskie 35g (1x garść)

Sposób przygotowania:

  1. Owoce obrać i pokroić, wymieszać z posiekanymi orzechami.

KOLACJA

KANAPKI Z JAJKIEM SADZONYM, AWOKADO I SZPINAKIEM

  • Chleb żytni razowy 60 g (2 x Kromka)
  • Jaja kurze całe 110 g (2 x sztuka)
  • Ser, Mozzarella, odtłuszczony 30 g (2 x plaster)
  • Szpinak 20 g (garść)
  • Awokado 40 g (1/4 sztuki)
  • Pomidor 60 g (mała sztuka)
  • Rzodkiewka 15 g (sztuka)
  • Koperek 5g (łyżeczka)

Sposób przygotowania:

  1. Przygotować składniki kanapki- szpinak lub sałatę oraz resztę warzyw umyć i osuszyć. Warzywa i mozzarellę pokroić w plastry, koperek posiekać.
  2. Jajko posadzić na patelni do beztłuszczowego smażenia, najlepiej przygotować je pod przezroczystą pokrywką. Smażyć do pożądanej konsystencji.
  3. Na pieczywie ułożyć zieleninę, nałożyć plastry awokado, mozzarelli, następnie jajko sadzone i przyozdobić warzywami i koperkiem.
Komentarze (0)