Zamknij Używamy plików cookies!

Tak, zgadzam się

Jak poradzić sobie ze stresem?

Jak poradzić sobie ze stresem?

Silny i przewlekły stres jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów z zajściem w ciąże.


Chcąc wesprzeć nasze pacjentki w tej drodze, wiążącej się z wieloma wyzwaniami, wprowadziliśmy holistyczne zajęcia, które wpłyną na:

  • ciało,
  • umysł
  • wewnętrzny dobrostan.

W czasach gdy mamy tak wiele wyzwań i aktywności, łatwo jest się pogubić.
Chcąc nadążyć, niestety mocno eksploatujemy swoje wewnętrzne zasoby , energię popadając w chaos.

Zajęcia holistyczne opierają się na łagodnej praktyce dla ciała poprzez jogę hormonalną - kundalini, dzięki której nabywamy większej świadomości ciała i oddechu.
Ponieważ każda emocja jest powiązana z pewnym wzorcem oddechu, gdy zmieniamy wzorzec oddychania bezpośrednio możemy oddziaływać na stan naszego umysłu.
Poprzez uważność na oddechu, na impulsach płynących z ciała, możemy lepiej się poznać, odkryć jak reaguje nasze ciało w momentach życiowych wyzwań, gdzie zbiera się napięcie i jak właśnie oddechem możemy uwolnić nagromadzony stres. W ciele mamy zapisanych wiele wzorców, tego jak reagujemy na świat, na różne sytuacje. Poprzez odpowiednie pozycje, w jodze nazwane „asanami”, nabywamy większej wrażliwości i poprzez regularną praktykę wpływamy na lepszy stan psycho fizyczny.

Podczas zajęć używamy technik jogi, które poprawiają ukrwienie narządów rozrodczych ,wpływają na lepszy przepływ krwi i odżywiają narządy rozrodcze.
Regulujemy gospodarkę hormonalną, oddziałowując szczególnie na
• jajniki,
• nadnercza,
• tarczycę,
• przysadkę mózgową,
• podwzgórze.
Poprzez praktykę obniżamy poziom kortyzolu i wzmacniamy wytwarzanie żeńskich hormonów w jajnikach.

Nie możemy w życiu uniknąć sytuacji stresowych, to część naszego życia.
Możemy jednak nauczyć się odpowiednio reagować i neutralizować negatywne skutki.
Praktyka jogi, oddechu, medytacji uczy nas odnajdywania wewnętrznej równowagi, daje nam siłę i wewnętrzną wytrzymałość, potrzebną gdy staramy się o dziecko.

Gdy zostało podjętych wiele bezskutecznych prób, może pojawić się wzajemne obwinianie, frustracja, zniechęcenie ,brak poczucia własnej wartości. Są to emocje które jak najbardziej mogą mieć miejsce, ale nie możemy się z nimi utożsamiać.
Joga pomaga nauczyć się integrować to co przychodzi bez odcinania, czy wypierania tych emocji, ale też uświadomienia że nie jest się tą emocją. Pozwalamy im się pojawić, przepłynąć przez nas. Są to ważne chwile gdy potrzebujemy siebie jako najlepszej przyjaciółki , która będzie z nami, trzymając nas za rękę nawet w tych najtrudniejszych chwilach. Praktyka jogi uczy właśnie tego aby być tak zwyczajnie, albo nadzwyczajnie:) dobrą dla siebie , zaufać. Gdy otoczymy same siebie opieką, wrażliwością, miłością wtedy docieramy do swoich największych wewnętrznych zasobów, swojej siły.

Praktyka jogi dba właśnie o taką higienę psycho fizyczną, aby w tych najtrudniejszych momentach, umieć odnaleźć w sobie siłę i dotrzeć do swoich wewnętrznych zasobów, nie poddawać się chwilowym emocjom, ale nauczyć się je zaakceptować i umiejętnie wykorzystać do dalszego działania i zdrowego podejścia do życia. Joga pomaga wyjść z poczucia braku - nie bycia wystarczającą – a sięgnięcia po zasoby swojej obfitości, możliwości, ogromnego potencjału , daru, który każda z nas ma w sobie.
.
Kolejnym ważnym aspektem który poruszamy na zajęciach jest odpoczynek i tutaj z pomocą przychodzi jedna z kolejnych technik - Joga Nidra- nazywana jogą psychicznego snu. Podczas której, uczymy się odpoczywać:) Ale nie w takim rozumieniu jak zazwyczaj kojarzymy, czyli ROBIENIU czegoś, jak np. czytanie książki, spotkanie z przyjaciółkami, jakaś aktywność fizyczna, czy wypicie lampki wina, ponieważ jest to tylko powierzchowny odpoczynek, który nie ma nic wspólnego z głęboką regeneracją, która odbywa się podczas jogi nidry, czy relaksu w dźwiękach. Ciągła aktywność, którą wybieramy "aby odpocząć„ stymuluje sympatyczny układ nerwowy. Jeżeli przez większość swojego czasu żyjemy w ciągłej aktywności ,w której dominuje sympatyczny układ nerwowy obciążamy tym samy cały układ nerwowy., co może prowadzić do stanów lękowych, depresji, zaburzeń snu.

Dla równowagi potrzebne jest aby stymulować również parasympatyczny układ nerwowy. Gdy odpoczywamy, pomaga nam się to zdystansować od codzienności, poprawić nastrój, spojrzeć do swojego wnętrza – czego pragnę, czego potrzebuję, co mogę dla siebie zrobić. Zwolnienie tempa otwiera nam drzwi do naszego wnętrza. Im więcej odpoczywamy, tym lepiej się czujemy. A im lepiej się czujemy tym lepiej radzimy sobie w trudnych chwilach.


Z dodatkowych ciekawostek odnośnie jogi:
Badania w Skandynawii wykazały że podczas 2h praktyki jogi wzrosły o 40% fale mózgowe alfa( relax) i theta(pamięć podświadoma i emocje) . Po ćwiczeniach jogi mózg jest bardziej zrelaksowany, a umysł ma lepszy kontakt z podświadomością i emocjami.
Joga łagodzi depresję wzmagając wydzielanie przez mózg związków chemicznych, które poprawiają poprawę nastroju (endorfiny, serotoniny) oraz ułatwia dostęp do uczuć. Również obniża się hormon stresu kortyzol.

Wg Dharmy Singha Khalsy Doktora nauk medycznych , anestezjologa Joga i medytacja może zmieniać biochemię mózgu w sposób bardziej bezpośredni i skuteczniejszy niż zwykłe ćwiczenia. Kiedy rozciągasz się w pozycjach jogi, wysyłasz poprzez rdzeń kręgowy sygnał zwrotny ,który powoduje zmianę chemii mózgu.
Przepływ dobrego samopoczucia po sesji jogi wynika z jednoczesnej stymulacji i relaksacji mózgu. Z jednej strony pobudzasz przysadkę mózgową do wydzielania endorfin, Twój układ dokrewny wytwarza adrenalinę i inne związki, które wędrują do mózgu powodując efekt łagodnego pobudzenia, a jednocześnie wywołujesz reakcję odprężenia.

 

Komentarze (0)