Zamknij Używamy plików cookies!

Tak, zgadzam się

Dieta po transferze. Odżywiamy endometrium!

Co jeść, by poprawić szanse na zagnieżdżenie zarodka?

Dieta po transferze. Odżywiamy endometrium!

Endometrium to błona śluzowa znajdująca się w jamie macicy, która cyklicznie rozrasta się i złuszcza pod wpływem hormonów. Dlatego chcąc zadbać o jego odpowiednią grubość należy zadbać nie tylko o składniki, które je budują, ale również o prawidłowo funkcjonującą gospodarkę hormonalną.


Dlaczego endometrium jest ważne?

Endometrium powinno mieć grubość około 7-9 mm w okresie przedowulacyjnym, aż do 15 mm w później fazie lutealnej. Zbyt cienkie endometrium uniemożliwia zagnieżdżenie się zarodka, dlatego może stanowić poważną przeszkodę w trakcie starań o ciążę.

Dieta po transferze

Trzeba zaznaczyć, że nie ma konkretnej diety na poprawę grubości endometrium, które gra ważną rolę w procesie zagnieżdżania się zarodka.

Warto jednak:

  1. skupić się na prawidłowym odżywieniu organizmu, tak aby wszystkie procesy metaboliczne, które w nim zachodzą działały prawidłowo, aby dostarczać sobie składników mających wpływ na jakość błon śluzowych,
  2. prowadzić dietę, która wspomaga funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, uwzględniać jak największą ilość przeciwutleniaczy z pożywienia, które zapobiegają uszkodzeniom komórek i tkanek,
  3. wycofać produkty, które mają działanie prozapalne w naszym organizmie.

Lipidy, proteiny, aminokwasy

Endometrium czynnościowe zbudowane jest z lipidów i białek, które stanową warstwę odżywczą dla zarodka. Warto zatem dostarczyć z dietą jak najlepszej jakości kwasów tłuszczowych i białek.

W przypadku tłuszczy należałoby skupić się na dostarczeniu odpowiedniej ilości kwasów omega-3, które budują błony komórkowe, pozytywnie wpływają na odpowiednie ukrwienie macicy i na stężenie hormonów płciowych.

Źródła kwasów omega-3 to przede wszystkim tłuste ryby morskie, nasiona lnu, orzechy włoskie, olej rzepakowy. W przypadku białka ważne będzie dostarczanie na co dzień odpowiedniej porcji białka pełnowartościowego – czyli takiego, które jest źródłem wszystkich aminokwasów egzogennych, więc takich które muszą być dostarczane z zewnątrz – najprościej mówiąc, aby to osiągnąć, w diecie powinny pojawiać się produkty pochodzenia zwierzęcego – ryby, chude mięso, nabiał, jaja.

Dieta bezmięsna nie stanowi problemu, o ile spożywane są inne produkty odzwierzęce. Natomiast w przypadku diet wegańskich ważne jest, by w ciągu dnia w diecie pojawiły się pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych oraz orzechy lub pestki – wtedy zostanie spełniony warunek o pełnym składzie aminokwasów.

Witamina E

Kolejnym składnikiem, o który należy zadbać, jest rozpuszczalna w tłuszczach witamina E. To silny przeciwutleniacz, który wpływa na prawidłową budowę nabłonków, w tym na budowę endometrium, wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie jajników.

Źródłem witaminy E są oleje roślinne, orzechy, pestki, zarodki pszenne, awokado, kiełki. Uwzględniając na co dzień w diecie te produkty nie ma konieczności suplementowania tej witaminy. Trzeba pamiętać, że nadmiar przeciwutleniaczy z suplementacji może w konsekwencji zwiększać ilość wolnych rodników w organizmie.

Witamina C, cynk i selen

Równie istotna jest podaż innych antyoksydantów, przede wszystkim witaminy C, cynku oraz selenu, które wspólnie będą wpływały na prawidłową budowę endometrium. Witamina C wpływa na ukrwienie macicy, a co za tym idzie odżywienie endometrium.

Źródłem cynku są pełnoziarniste pieczywo, kasza gryczana, jaja i mięso. Selen znajdziemy w pełnoziarnistych produktach zbożowych, owocach morza, rybach jajach, strączkach. Natomiast źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce, szczególnie papryka, cytrusy, truskawki, porzeczki.

Witamina D

Witamina D jest niezwykle istotna dla płodności, w tym dla budowy endometrium i prawidłowej implantacji zarodka. Jej niedobory wpływają negatywnie na gospodarkę hormonalną oraz mogą powodować zaburzenia miesiączkowania.

Witamina D jest wytwarzana w naszej skórze za pośrednictwem promieni słonecznych – w okresie letnim wystarczy 15 minut przebywania na słońcu z odsłoniętą skórą rąk i nóg. Natomiast w okresie jesienno-zimowym należy suplementować witaminę D, a jej dawka powinna być dostosowana do stężenia we krwi. Optymalny poziom witaminy D we krwi to 31-50 ng/ml i przy takim poziomie u osoby dorosłej stosuje się dawkę profilaktyczną, czyli 1000IU/dobę. W przypadku niedoborów dawka powinna być odpowiednio wyższa.

Witamina B6

Witamina B6 wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu progesteronu.

Źródłem witaminy B6 w diecie są pełnoziarniste produkty zbożowe, mięso drobiowe, jaja, ryby, banany, awokado, a także zielone warzywa liściaste.

Zwracaj uwagę na IG

Jak wspomniałam wyżej, prawidłowy wzrost endometrium warunkują hormony – estrogeny i progesteron. Dieta która pozytywnie wpływa na gospodarkę hormonalną to dieta z tzw. niskim indeksem glikemicznym (IG), polega ona na wykluczeniu produktów szybko podnoszących poziom glukozy we krwi i indukujących duże wyrzuty insuliny. W tej diecie eliminuje się cukry proste z cukru, słodyczy, słodkich napojów, produkty zbożowe wyprodukowane z oczyszczonej mąki.

Produkty wskazane o niskim i średnim IG to przede wszystkim produkty z pełnego ziarna: chleb żytni razowy, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy, kasze, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce.

Warto pamiętać, że masa ciała wpływa na gospodarkę hormonalną. Nadwaga i otyłość mogą prowadzić do insulinooporności, która ma negatywny wpływ na płodność. Najlepszym sposobem na walkę z insulinoopornością jest stosowanie zdrowej i racjonalnej diety z niskim indeksem glikemicznym.

*** Pobierz darmowy ebook: Dieta w PCOS. Zapanuj nad hormonami! ***

Tego nie jedz!

  • Produkty, które mogą negatywnie wpływać na grubość endometrium i przebieg cyklu owulacyjnego to przede wszystkim żywność wysokoprzetworzona zawierająca kwasy tłuszczowe typu trans, które mają działanie prozapalne. Źródłami kwasów tłuszczowych typu trans są twarde margaryny kostkowe, dania gotowe, dania typu fast-food, słodycze, pieczywo cukiernicze, słone przekąski np. chipsy.
  • Negatywny wpływ będzie miał też nadmiar cukrów prostych w diecie. Cukry proste to nie tylko słodycze i słodkie napoje, ale także produkty z białej mąki, soki owocowe.

Podsumowując, aby zadbać o prawidłowy wzrost endometrium i stworzyć jak najlepsze warunki do zagnieżdżenia zarodka, należy prowadzić wysokoodżywczą dietę uwzględniającą produkty ze wszystkich grup, a także zadbać o niski indeks glikemiczny. Należy wyeliminować żywność wysokoprzetworzoną, czyli taką, która nie tylko nie wnosi niczego pozytywnego dla naszego zdrowia, ale też posiada szkodliwy potencjał.

***

Artykuł przygotowała Adrianna Barczyńska, dietetyk z kliniki InviMed w Katowicach. Na co dzień pomaga pacjentom kliniki InviMed dobrać dietę, która może być pomocna w leczeniu niepłodności.

TELEPORADA DIETETYCZNA

Nasza specjalistka udziela też porad dietetycznych przez telefon. Bez względu na to gdzie mieszkasz, możesz skorzystać z jej eksperckiej wiedzy. Aby umówić teleporadę dietetyczną, zadzwoń pod numer Infolinii InviMed: 500 900 888.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: Konsultacja dietetyczna - teleporada